Techniek | PowerPointpresentatie (foto's van de uitdagingen en startevent) |
Media | Foto's en eventueel enkele filmpjes |
Doelstelling | De leerlingen halen de verschillende domeinen en probleemstellingen op. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om voorkennis te activeren. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats. |
Techniek | Creativiteitstechniek |
Media | Verschillende gebruiksvoorwerpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Bijvoorbeeld een paperclip kan dienen voor een kapstok. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. |
Techniek | Lotus Blossom |
Media | Template 'Lotus Blossom' + stiften |
Doelstelling | De leerlingen formuleren voor acht zelfgekozen deelthema's onderzoeks- en ontwerpvragen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. |
Techniek | Sticky dots |
Media | Ingevulde template 'Lotus Blossom' + sticky dots |
Doelstelling | De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeks- en ontwerpvragen geselecteerd. Heel belangrijk hierbij is dat de leerlingen goed weten wat het verschil is tussen ontwerp- en onderzoeksvragen. Voor deze techniek in gebruik te nemen, nam ik voldoende tijd om dit verschil uit te leggen. Onderzoeksvragen:"Waarom...?", "Wat is het effect...?", "Op welke manier...?", "Wat is het verband tussen...?" Ontwerpvragen: "Hoe kan je...?", "Wat als je...?", "Hoe kan...opgelost worden?", "Hoe kan ik ... verbeteren?". |
Techniek | Boundary Examination |
Media | Template 'Boundary examination' + stiften |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdrage van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Morphological analysis 2 |
Media | Template 'Morphological analysis 2' + stiften |
Doelstelling | De leerlingen selecteren drie kernwoorden uit hun centrale uitdaging en schetsen voor elk kernwoord telkens drie oplossingen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdrage van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Morphological analysis 3 |
Media | Template 'Morphological analysis 3' + stiften |
Doelstelling | De leerlingen selecteren deeloplossingen uit 'Morphological analysis 2' en combineren dit tot een grotere oplossing. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdrage van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | NAF |
Media | Template 'NAF' + stiften |
Doelstelling | De leerlingen maken een selectie van het beste ontwerpidee aan de hand van NAF. Hierbij worden de verschillende deeloplossingen gescoord volgens volgende criteria : innoverend karakter, aantrekkelijkheid en toepasbaarheid. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. |
Techniek | Pitch met daarna tafelsessie voor feedback. |
Media | Template 'NAF' + stiften |
Doelstelling | De leerlingen stellen het idee van een buitenterras op papier voor in het stadhuis van Oostende aan hun “kritische vrienden” en nemen de feedback mee naar school voor het vervolg van het project. |
Evaluatievorm | De leerkrachten en de andere deelnemers aanhoren de pitch. De kritische vrienden dagen de leerlingen uit met vragen en geven zinvolle feedback. |
Techniek | Protoype met maquettemateriaal |
Media | Maquettemateriaal |
Doelstelling | De leerlingen maken onder begeleiding een kartonnen maquette van het terras. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het groepsproces. |
Techniek | Stakeholder Mapping |
Media | Template 'Stakeholder Mapping' + stiften + laptop |
Doelstelling | De leerlingen brengen alle betrokken partijen in beeld. Op die manier krijgen ze een overzicht van de personen die belang hebben bij de uitdaging. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan de opdracht. |
Techniek | Enquête |
Media | Media om enquête te ontwerpen. |
Doelstelling | De leerlingen doen een bevraging over het dakterras op school. Ze willen te weten komen welke voorzieningen de medeleerlingen zoal willen op het nieuwe dakterras. |
Evaluatievorm | Door de leerlingen de enquête zelf te laten ontwerpen, na te denken over de vragen en zelf te laten uitvoeren kunnen ze op veel vaardigheden geëvalueerd worden. |
Techniek | Maquette |
Media | Alle soorten materialen voor het maken van een maquette. |
Doelstelling | De leerlingen maken onder begeleiding een kartonnen maquette van het terras. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het groepsproces. |