Techniek | PowerPoint: foto's van uitdagingen en foto's van voorstellingen op startevent. |
Media | Foto's + filmpjes mbt uitdagingen |
Doelstelling | De leerlingen halen de verschillende domeinen op. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen los te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats. |
Techniek | Creativiteitstechnieken |
Media | Gebruiksvoorwerpen + pen en papier |
Doelstelling | De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Bijvoorbeeld : een paperclip kan dienen als kapstok. |
Evaluatievorm | Individuele deelname bij de gebruiksvoorwerpen. Deelname in groep bij de andere techniek. |
Techniek | Lotus Blossom - Vragenstorm |
Media | Template 'Lotus Blossom' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bepalen acht deelthema's en formuleren zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname bij de gebruiksvoorwerpen. Deelname in groep bij de andere techniek. |
Techniek | Sticky dots |
Media | Template 'Lotus Blossom' + sticky dots + balpen |
Doelstelling | De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeks- en ontwerpvragen geselecteerd. Heel belangrijk hierbij is dat de leerlingen goed weten wat het verschil is tussen ontwerp- en onderzoeksvragen. Voor deze techniek in gebruik te nemen, nam ik voldoende tijd om dit verschil uit te leggen. Onderzoeksvragen:"Waarom...?", "Wat is het effect...?", "Op welke manier...?", "Wat is het verband tussen...?" Ontwerpvragen: "Hoe kan je...?", "Wat als je...?", "Hoe kan...opgelost worden?", "Hoe kan ik ... verbeteren?". |
Techniek | Boundary Examination |
Media | Template 'Boundary Examination' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen formuleren de onderzoeks- of ontwerpvragen die ze gekozen hebben met de sticky dots. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. |
Techniek | Plaatsbezoek |
Media | Tablet om foto's te nemen + meetinstrumenten om afmetingen te maken. |
Doelstelling | De leerlingen voeren ene plaatsbezoek uit. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'Conceptual Blending' + balpen en/of computer (tekenprogramma's) en/of schetsborden. |
Doelstelling | De leerlingen bedenken vernieuwende ideeën. Uit hun gekozen ontwerp- of onderzoeksvraag kiezen ze één kernwoord. Daarna denken ze na over de eerste woorden die in hun opkomen. Tenslotte combineer je de woorden en teken je het idee. |
Techniek | List of demands |
Media | Template en/of computer |
Doelstelling | De leerlingen lijsten alle eisen van de uitdaging op. Dit zorgt ervoor dat ze weten waar hun idee uiteindelijk aan moet voldoen. Als voorbereiding bij deze techniek is er al een verkenningsronde gebeurd. Deze verkenningsronde is absoluut nodig bij deze leeftijdsgroep om te helpen bij het formuleren van realistische eisen. |
Techniek | Vraaggesprek |
Doelstelling | De leerlingen informeren zich bij de directeur over de haalbaarheid van hun idee. |
Techniek | Kringgesprek |
Techniek | Habemus ideam |
Media | Template 'Habemus ideam' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen kiezen een idee waar iedereen achterstaat. Gezien de tijdsdruk moest het bedenken van een manier om de muur te beschilderen snel gaan. Er was keuze uit : graffiti, schilderen met penseel en borstel, stencils, airbrush en verf blazen. |
Techniek | Workshop stencils maken (papier) |
Media | Computer + tekenmateriaal + verschillende soorten en maten papier, breekmessen, potlood, verf... |
Doelstelling | De leerlingen maken individueel een stencil. De leerlingen maken zelf een schets (of gebruiken de schets die ze eerder gemaakt hebben). Snijden deze zelf uit (op gewoon tekenpapier) en testen deze dan uit door met potlood of stift over de de stencil te gaan. Deze laat dan een afdruk na op het onderliggende blad papier. |
Techniek | Workshop stencil maken (prototypes verder uitwerken op hard karton) |
Media | Computer + tekenmateriaal + verschillende soorten, maten papier, breekmessen, potlood, verf... |
Doelstelling | De leerlingen maken hun definitieve stencil. Nadat bij het maken 'maken 1' de prototypes uitvoerig zijn uitgetest weten de leerlingen nu waarop ze moeten letten en hebben ze de techniek in de vingers. Tijdens deze workshop is het de bedoeling dat de definitieve stencils worden gemaakt. Deze zullen gebruikt worden om mbv graffiti de muren te versieren. |
Techniek | Mondelinge voorstelling aan de hand van een demo. |
Media | tekenmateriaal + papier, spuitbussen... |
Doelstelling | De leerlingen stellen alles mondeling voor. De bedoeling van de mondelinge voorstelling stil staan bij het soort ontwerp dat ze hebben gemaakt. Door dit voor te stellen in een kringgesprek laten ze hun medeleerlingen weten om welke reden ze voor een bepaald ontwerp hebben gekozen. Laat de leerlingen bij het uitvoeren zeker zelf de handeling doen. Het is belangrijk dat ze voelen dat ze zelf de touwtjes in handen hebben. |
Techniek | Kringgesprek |
Doelstelling | De leerlingen reflecteren over wat ze de voorbije weken hebben gezien. Het is belangrijk dat de leerlingen nog een reflecteren over wat ze de voorbije weken allemaal hebben gedaan. Gezien de leeftijd van deze groep, hoeft dit niet te veel tijd in beslag te nemen. |