0.666

Vesaliusinstituut & De Studio

Context

3de graad secundair onderwijs
5 vrije projecturen per week
Student: Sam Gunst

Doelen

Formuleren van onderzoeks- en ontwerpvragen.
Bedenken van hypothesen en ontwerpideeën.
Maken van prototypes.
Presenteren van prototypes.
Optimaliseren van prototypes.

Startuitdaging

Veel van de jongeren in Oostende vinden dat er bijna geen plaatsen zijn om naar toe te gaan op vrije momenten. Hierdoor worden ze vaak, ten onrechte, bestempeld als ‘vervelende’ hangjongeren. De leerlingen van De Studio en Vesaliusinstituut wensten via dit project op zoek te gaan naar een nieuwe locatie, waar alle leeftijdsgroepen konden samen komen. Op die plaatst moet iedereen zich zelf kunnen voelen en graag willen zijn.

ONO bord


  • open
  • begrensd
  • gesloten


Stap per stap


swap_vert Begrensd
timer 25 min
people klassikaal

Kiezen

Techniek ‘Kahoot’-quiz
Media Eigen gsm of computers. Beamer. Op voorhand gemaakte Kahoot-quiz. Zorg dat alles klaarstaat en vooraf getest is.
Doelstelling De leerlingen selecteren een bepaald domein om verder mee aan de slag te gaan. Via de volgende link : https://create.kahoot.it/share/choose-your-future/c4fc43c1-bf43-4fca-a676-fa3e81349891 konden de leerlingen zich aanmelden om deel te nemen aan de Kahootquiz. Er werd een puntensysteem bedacht onder volgende vorm (1= Niet akkoord … 5 = helemaal akkoord).
Evaluatievorm Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen aan het startevent op te halen en tevens een keuze te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats.
Feedback
Door een wereld die steeds meer en meer aan het digitaliseren is, zijn de leerlingen meteen getriggerd als het over technologie gaat. Door gebruik te maken van hun eigen gsm verlies je geen tijd en zijn ze meestal meteen geïnteresseerd. Door de puntentelling krijgen de leerlingen snel een indicatie over welk domein het dichtst bij hun interesses liggen.
Als de leerlingen dicht bij elkaar zitten, dan kiezen ze vaak hetzelfde antwoord als die van hun vriend of vriendin. Zorg dus voor een spreiding binnen de groep.
Ook hebben we gemerkt dat na de puntentelling evengoed leerlingen niet tevreden waren met het hen toegewezen domein. Een finale herverdeling was nodig om de leerlingen gemotiveerd te houden voor de rest van het traject.

Alternatieve aanpak: Als de leerlingen op voorhand hun domein zouden kennen, zou het interessant zijn om met de groep van de jongeren, vanaf de opstart van het project een bezoek in te plannen. B.v. een bezoek aan een jeugdhuis. Op die manier kunnen ze meteen inspiratie opdoen. Wat kan beter? Waar liggen de bestaande jeugdhuizen? Zijn er panden waar jongeren terechtkunnen? Dit zou voor ieder domein kunnen toegepast worden met als doel de voorkeur van de jongeren te laten bepalen voor één of ander domein.

swap_vert Open
timer 15 min
people klassikaal

Bedenken

Techniek Creativiteitstechniek
Media Verschillende gebruiksvoorwerpen
Doelstelling De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Vb. een paperclip kan ook dienen als kapstok.
Evaluatievorm Individuele deelname
Feedback
Door gebruik te maken van deze techniek worden de leerlingen even gefocust op een andere inhoud. Creativiteitstechnieken zorgen er ook voor dat leerlingen breder denken. Sommige leerlingen hebben dit echt nodig omdat ze vaak denken maar één soort idee te hebben.
Soms is het moeilijk voor de leerlingen om snel iets te bedenken. Zorg ervoor dat je als leerkracht zelf al enkele nieuwe functies hebt bedacht, zo kan je de leerlingen gemakkelijk inspireren en aan het werk zetten.

Alternatieve aanpak: soort van lottery: Dromen maakt een bepaalde vorm van creativiteit los. Daardoor kan je met de leerlingen aan een tafel zitten en luidop dromen. “Wat zou je doen, binnen deze context, mocht je de lotto winnen”? Je zult merken dat leerlingen met de gekste ideeën naar buiten komen. En terwijl zijn ze bezig met na te denken over het domein zelf.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Bedenken

Techniek Lotus Blossom
Media Template 'lotus blossom' + stylo's
Doelstelling De leerlingen formuleren voor deelthema’s gericht onderzoeks- en ontwerpuitdagingen.
Evaluatievorm Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Door de visuele representatie van ideeën en de gestructureerde werking worden de leerlingen gestimuleerd om snel en verder na te denken dan dat ze gewoon zijn. Op een korte periode kunnen zo veel nieuwe ideeën worden gegenereerd.
Vaak stoppen de leerlingen snel met ‘out of the box’ te denken. Een sterke begeleiding is nodig onder de vorm van een leerkracht die op voorhand al heeft nagedacht over verschillende ideeën. Op die manier kan de leerkracht de leerlingen sneller sturen om verder te denken.

Alternatieve aanpak: Alter ego: De leerlingen stellen zich de challenge voor alsof ze een andere persoon zouden zijn. Ze leven zich in in het karakter van een bepaald personage (burgemeester, politieman, brandweer,…) en bedenken vernieuwende ideeën door de “bril” op te zetten van het personage en hoe dat personage naar deze challenge zou kijken. Een politieman zou b.v. eerder denk aan de veiligheid. Een burgemeester aan een plaats om samen te komen. Welke vragen stellen deze personages zich?

swap_vert Begrensd
timer 10 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Kiezen

Techniek Vraaggesprek
Media Kleurstift om selectie te doen
Doelstelling De leerlingen selecteren in onderling overleg bruikbare onderzoeksuitdagingen/ontwerpuidagingen
Evaluatievorm Individuele deelname aan het vraaggesprek.
Feedback
In kleine groepen is het gemakkelijk om in onderling overleg snel tot een keuze te komen. Beter om toch wat dieper in te gaan op de haalbaarheid van de vragen. Een werkvorm gebruiken die dus de verschillende vragen afweegt ten opzichte van bepaalde criteria zoals decide matrix.

Alternatieve aanpak: sticky dots of een decide matrix.

swap_vert Begrensd

Onderzoeksuitdaging

Feedback
Aan welke voorwaarden moet een ontmoetingsplaats voldoen om mensen met verschillende interesses te laten samen komen?

swap_vert Begrensd
timer 60 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Bedenken

Techniek Conceptual Blending
Media Template 'conceptual blending' + potloden
Doelstelling De leerlingen bedenken ideeën uitgaande van hun geselecteerde onderzoeksuitdaging. De leerlingen schrijven eerst een kernwoord op van hun ontwerpuitdaging. Daarna denken ze na over woorden (concepten) die geassocieerd worden met het kernwoord. Vervolgens worden telkens twee concepten gecombineerd in tekeningen die mogelijke oplossingen voor de ontwerpuitdagingen voorstellen.
Evaluatievorm Individuele deelname, maar ook groeps-deelname. Tijdens deze werkvorm kan de leerkracht zowel individueel evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren.
Feedback
Krachtige tool omdat enerzijds zowel schrijf-als tekenvaardigheden aan bod komen en anderzijds omdat telkens mogelijke oplossingen ontstaan uit de combinatie van twee concepten. Duidelijke instructie geven want meerdere tussenstappen.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Definiëren

Techniek 5W1H
Media Template '5W1H' + stylo's
Doelstelling De leerlingen specifiëren hun challenge volgens een aantal criteria.
Evaluatievorm Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Door op zoek te gaan naar de 5W’s (wie, wat, waarom wanneer, waar) en hoe ze de challenge kunnen realiseren krijgen de leerlingen meteen een enorme grote blik op hun challenge. Veel vragen worden meteen beantwoord en ze kunnen meteen gericht beginnen zoeken naar antwoorden. Voordat deze techniek in de klas gebruikt wordt, is het van belang om deze zelf, op voorhand eens uit te testen. De leerlingen hebben moeite om zelfstandig een antwoord te zoeken op alle vragen. Ze moeten een richting krijgen en daarop verder bouwen.

Alternatieve aanpak: Benchmarking: Deze techniek kan voor dit specifiek domein van pas komen. Je brengt andere marktspelers in de kaart en kijkt waar er ruimte is voor verbetering. De leerlingen gaan op zoek naar ontmoetingsplaatsen van andere steden. Je kijkt goed hoe ze het daar aanpakken en je probeert na te denken over hoe je het zelf beter kan doen, of welke innovatieve ideeën je meeneemt in je eigen verhaal.

swap_vert Open
timer 60 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Presenteren

Techniek Pitch met daarna tafelsessie voor feedback
Media Prototype op papier
Doelstelling De leerlingen presenteren hun ideeën aan een kritisch publiek. De leerlingen stellen hun idee voor in het stadhuis van Oostende aan hun “kritische vrienden” en nemen de feedback mee naar school voor het vervolg van het project.
Evaluatievorm De leerkrachten en de andere deelnemers aanhoren de pitch. De kritische vrienden dagen de leerlingen uit met vragen en geven zinvolle feedback.
Feedback
Perfect om feedback te krijgen van hun leerlingen. En om extra informatie te krijgen. De leerlingen hebben soms moeite om te spreken voor grote groep. Zorg dus dat ze zich hierop goed kunnen voorbereiden.

swap_vert Open

Idee

Feedback
De tafelsessie in het stadhuis heeft er toe geleid dat er heel goeie feedback is binnen gekomen. De kritische vrienden wezen de leerlingen er meteen op, dat ook de leerlingen van de school ‘De Vesalius’ bezig zijn met het domein over hangjongeren. Waarom niet samenwerken met hen?
Tips die ze gaven:

+ dat we ons wilden bezighouden met duurzame energie en het klimaat,

- mensen betrekken met een beperking lijkt een moeilijke keuze.

Ga om informatie vragen bij andere jeugdhuizen.

Zoek naar leegstaande panden (contacteer Bjorn Anseeuw)

Werk samen met de school de Vesalius

Werk stap per stap : eerst een pand, dan kijken naar duurzame energie, dan… .

swap_vert Begrensd
timer 30 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Informeren

Techniek Stakeholder mapping
Media Template 'stakeholder mapping' + stylo's + internet / computer
Doelstelling De leerlingen brengen alle betrokken partijen van de challenge in beeld. Op die manier kan je een overzicht krijgen van de personen die belang hebben bij de uitdaging
Evaluatievorm Individuele deelname aan de opdracht.
Feedback
Door deze tool te gebruiken, beseffen de leerlingen dat het serieus wordt. Ze zien in dat er ook mensen buiten de school belang hebben aan deze challenge en ervaren hulp van anderen. Soms een moeilijk begin. De leerlingen weten soms niet goed wie hun nu wel kan helpen en wie niet. Zorg daarvoor voor een goeie begeleiding door middel van een intake gesprek. Wat kunnen burgemeesters doen? Wat kunnen schepenen doen?...

Alternatieve aanpak: de leerlingen kunnen ook met behulp van het internet experts opzoeken.

Via schepen Bjorn Anseeuw werd de leerlingen verteld dat ze best contact opnamen met het jeugdhuis o.666 (http://www.o666.be/home.html), een creatieve ontmoetingsplaats voor de ganse buurt. Door het antwoord van Bjorn Anseeuw en door gebruik te maken van de stakeholder mapping zijn we opzoek gegaan naar een jeugdhuis die met ons wilde samenwerken. We kwamen uit op de organisatie O.666. Door de feedback tijdens de tafelsessie zijn we nauw beginnen samenwerken met de groep van Vesalius. Daardoor zijn de trajecten bijna volledig gelijklopend.

0.666 is een broedplaats en labo voor ondernemers, makers en burgerinitiatieven. Het is een plaats waar mensen kunnen netwerken, samenwerken, ontmoeten, verbinden en innoveren. De organisatie staat in nauwe verbinding met de buurt en de stad Oostende. Ze staan open voor publiekswerking en participatie en waren hierdoor de ideale partner om mee samen te werken. Het eerste wat de organisatie vroeg is wat onze drijfveer was en welke eisen wij hadden om een ontmoetingsplaats leefbaar te maken voor een bepaalde leeftijdsgroep. Vandaar dat we meteen aan de slag gingen met het definiëren van onze noden. Dit deden we aan de hand van de techniek ‘List of demands’.

swap_vert Begrensd
timer 25 min
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Definiëren

Techniek List of demands
Media Template 'List of demands' + stylo's
Doelstelling De leerlingen lijsten alle eisen en wensen van de uitdaging op. Dit zorgt ervoor dat ze weten waar hun idee uiteindelijk aan moet voldoen.
Evaluatievorm Individuele deelname aan het groepsproces.
Feedback
Deze tool is van groot belang om ervoor te zorgen dat de leerlingen weten waaraan hun idee moet voldoen. Door een score toe te kennen aan de wens of de eis kunnen ze snel zien wat al dan niet belangrijk is. Dit maakt deze tool heel gebruiksvriendelijk en efficiënt inzetbaar. Jongere leerlingen hebben hiervoor begeleiding nodig, zeker om het verschil tussen eisen en noden duidelijk te maken.

Alternatieve aanpak: Persona of empathy mapping van bezoeker/gebruiker van 0.666.

Na de list of demands te hebben voorgelegd aan o.666, wenste de organisatie met ons samen te werken. Ze vonden het zeer interessant om een groep gemotiveerde jongeren te hebben die zich wensten in te zetten om een jeugdhuis zodanig in te richten dat deze leefbaarder werd voor jongeren. Omdat het einde van het project naderde en we toch een eindproduct wensten af te leveren werd er nagedacht over op welke manier we reclame konden maken voor zowel o.666 als voor het project ‘Create Your Future’. Het resultaat was dat we T-shirts gingen maken, met reclame, om te dragen op het slotevent.
Nadat onze begeleiding werd afgerond, ging het project in de school zelf verder. De leerlingen staan nu in nauw verband met de organisatie en proberen daar hun stempel te drukken op een leefbaardere omgeving voor jongeren.

swap_vert Begrensd
timer 4 lesuren
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Maken

Techniek Plotten stickers voor t-shirts.
Media Plotmachine + computers
Doelstelling De leerlingen maken onder begeleiding stickers voor T-shirts om reclame te maken.
Evaluatievorm Individuele deelname.
Feedback
Concrete output. De leerlingen zijn heel enthousiast over deze activiteit. Het ontwerpen met bijvoorbeeld het programma Inkscape wordt best op voorhand uitgeprobeerd door de leerkracht om de instructies goed voor te bereiden.

Alternatieve aanpak: De T-shirts beschilderen met sjablonen.

swap_vert Begrensd
timer 4 lesuren
people Per domeingroepje (3 à 4 lln)

Maken

Techniek Werken met Publisher
Media Computers + Programma Publisher
Doelstelling De leerlingen maken onder begeleiding een krant om reclame te maken. De naam van de krant is de “Baelskaaikrant”, genoemd naar de kaai waar o.666 zich bevindt.
Evaluatievorm Individuele deelname aan het groepsproces.
Feedback
Opnieuw voorbeeld van concrete output. De leerlingen zijn hierover iets minder enthousiast. De rollen van wie wat doet moeten duidelijk bepaald zijn.

Alternatieve aanpak: Handmatig een flyer maken of een moodboard met inspirerende afbeeldingen van o.666.