Techniek | ‘Kahoot’-quiz |
Media | Eigen gsm of computers. Beamer. Op voorhand gemaakte Kahoot-quiz. Zorg dat alles klaarstaat en vooraf getest is. |
Doelstelling | De leerlingen selecteren een bepaald domein om verder mee aan de slag te gaan. Via de volgende link : https://create.kahoot.it/share/choose-your-future/c4fc43c1-bf43-4fca-a676-fa3e81349891 konden de leerlingen zich aanmelden om deel te nemen aan de Kahootquiz. Er werd een puntensysteem bedacht onder volgende vorm (1= Niet akkoord … 5 = helemaal akkoord). |
Evaluatievorm | Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen aan het startevent op te halen en tevens een keuze te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats. |
Techniek | Creativiteitstechniek |
Media | Verschillende gebruiksvoorwerpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Vb. een paperclip kan ook dienen als kapstok. |
Evaluatievorm | Individuele deelname |
Techniek | Lotus Blossom |
Media | Template 'lotus blossom' + stylo's |
Doelstelling | De leerlingen formuleren voor deelthema’s gericht onderzoeks- en ontwerpuitdagingen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Vraaggesprek |
Media | Kleurstift om selectie te doen |
Doelstelling | De leerlingen selecteren in onderling overleg bruikbare onderzoeksuitdagingen/ontwerpuidagingen |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het vraaggesprek. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'conceptual blending' + potloden |
Doelstelling | De leerlingen bedenken ideeën uitgaande van hun geselecteerde onderzoeksuitdaging. De leerlingen schrijven eerst een kernwoord op van hun ontwerpuitdaging. Daarna denken ze na over woorden (concepten) die geassocieerd worden met het kernwoord. Vervolgens worden telkens twee concepten gecombineerd in tekeningen die mogelijke oplossingen voor de ontwerpuitdagingen voorstellen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname, maar ook groeps-deelname. Tijdens deze werkvorm kan de leerkracht zowel individueel evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren. |
Techniek | 5W1H |
Media | Template '5W1H' + stylo's |
Doelstelling | De leerlingen specifiëren hun challenge volgens een aantal criteria. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Pitch met daarna tafelsessie voor feedback |
Media | Prototype op papier |
Doelstelling | De leerlingen presenteren hun ideeën aan een kritisch publiek. De leerlingen stellen hun idee voor in het stadhuis van Oostende aan hun “kritische vrienden” en nemen de feedback mee naar school voor het vervolg van het project. |
Evaluatievorm | De leerkrachten en de andere deelnemers aanhoren de pitch. De kritische vrienden dagen de leerlingen uit met vragen en geven zinvolle feedback. |
Techniek | Stakeholder mapping |
Media | Template 'stakeholder mapping' + stylo's + internet / computer |
Doelstelling | De leerlingen brengen alle betrokken partijen van de challenge in beeld. Op die manier kan je een overzicht krijgen van de personen die belang hebben bij de uitdaging |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan de opdracht. |
Techniek | List of demands |
Media | Template 'List of demands' + stylo's |
Doelstelling | De leerlingen lijsten alle eisen en wensen van de uitdaging op. Dit zorgt ervoor dat ze weten waar hun idee uiteindelijk aan moet voldoen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het groepsproces. |
Techniek | Plotten stickers voor t-shirts. |
Media | Plotmachine + computers |
Doelstelling | De leerlingen maken onder begeleiding stickers voor T-shirts om reclame te maken. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. |
Techniek | Werken met Publisher |
Media | Computers + Programma Publisher |
Doelstelling | De leerlingen maken onder begeleiding een krant om reclame te maken. De naam van de krant is de “Baelskaaikrant”, genoemd naar de kaai waar o.666 zich bevindt. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het groepsproces. |