Techniek | PowerPoint: foto's van uitdagingen en foto's van voorstellingen op startevent. |
Media | Foto's + filmpjes mbt uitdagingen |
Doelstelling | De leerlingen halen de verschillende domeinen op. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen los te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats. |
Techniek | Creativiteitstechnieken |
Media | Gebruiksvoorwerpen + pen en papier |
Doelstelling | De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Bijvoorbeeld : een paperclip kan dienen als kapstok. |
Evaluatievorm | Individuele deelname bij de gebruiksvoorwerpen. Deelname in groep bij de andere techniek. |
Techniek | Lotus Blossom - Vragenstorm |
Media | Template 'Lotus Blossom' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bepalen acht deelthema's en formuleren zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname bij de gebruiksvoorwerpen. Deelname in groep bij de andere techniek. |
Techniek | Sticky dots |
Media | Template 'Lotus Blossom' + sticky dots + balpen |
Doelstelling | De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeks- en ontwerpvragen geselecteerd. Heel belangrijk hierbij is dat de leerlingen goed weten wat het verschil is tussen ontwerp- en onderzoeksvragen. Voor deze techniek in gebruik te nemen, nam ik voldoende tijd om dit verschil uit te leggen. Onderzoeksvragen:"Waarom...?", "Wat is het effect...?", "Op welke manier...?", "Wat is het verband tussen...?" Ontwerpvragen: "Hoe kan je...?", "Wat als je...?", "Hoe kan...opgelost worden?", "Hoe kan ik ... verbeteren?". |
Techniek | Boundary Examination |
Media | Template 'Boundary Examination' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen herformuleren de onderzoeks- of ontwerpvragen die ze gekozen hebben met de sticky dots. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. |
Techniek | plaatsbezoek, observatie |
Media | De leerkracht trekt foto's. |
Doelstelling | De leerlingen voeren een plaatsbezoek uit op de dijk. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'Conceptual Blending' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken vernieuwende ideeën. Uit hun gekozen ontwerp- of onderzoeksvraag kiezen ze één kernwoord. Daarna denken ze na over de eerste woorden die in hun opkomen. Daarna combineer je de woorden en teken je het idee. |
Evaluatievorm | Individuele deelname, maar ook groepsdeelname. Tijdens deze techniek kan de leerkracht zowel individueel gaan evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren. De bedoeling is dat ze eerst een individueel ontwerp maken, maar door samen te werken met de groep tot een beter geheel komen. |
Techniek | List of demands |
Media | Template 'List of demands' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen lijsten alle eisen en wensen van de uitdaging op. Dit zorgt ervoor dat ze weten waar hun idee uiteindelijk aan moet voldoen. Als voorbereiding van deze tool zijn we dus al op verkenning geweest. Deze verkenningsronde is absoluut nodig. Zeker bij deze leeftijdsgroep. Anders hebben ze het moeilijk om zelf realistisch te blijven en te beseffen waaraan hun ontwerp echt moet voldoen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname, maar ook groepsdeelname. Tijdens deze techniek kan de leerkracht zowel individueel gaan evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren. De bedoeling is dat ze eerst een individueel ontwerp maken, maar door samen te werken met de groep tot een beter geheel komen. |
Techniek | Enquête |
Media | Media om enquête te ontwerpen. Op dag van bevraging enkel afgedrukte exemplaren nodig. |
Doelstelling | De leerlingen nemen een enquête af. Door al de voorgaande technieken te hebben uitgeprobeerd werd het stilaan aan duidelijk welke weg we wilden opgaan. Maar aangezien de dijk een locatie is die de gehele bevolking van Oostende aanspreekt, was het ook aangeraden om die mensen aan het woord te laten. Vandaar de keuze om te kiezen voor een enquête. |
Evaluatievorm | Door de leerlingen de enquête zelf te laten ontwerpen, na te denken over de vragen en zelf te laten uitvoeren kunnen op enorm veel niveau’s individueel. |
Techniek | Kringgesprek |
Doelstelling | De leerlingen overlopen de resultaten van de enquête en trekken een besluit. |
Evaluatievorm | Deelname aan het groepsgesprek. |
Techniek | Stakeholder mapping |
Media | Template 'Stakeholder mapping' + laptop |
Doelstelling | De leerlingen brengen alle betrokken partijen in beeld. Op die manier kan je een overzicht krijgen van de personen die belang hebben bij de uitdaging. |
Techniek | 6-3-5 brainsketching |
Media | Laptop met tekenprogramma en/of potlood en papier |
Doelstelling | De leerlingen tekenen varianten van ideeën. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het proces. |
Techniek | Digitale maaktechnieken |
Media | Laptop met digitaal tekenprogramma's en plotter |
Doelstelling | De leerlingen werken met verschillende ontwerpprogramma’s en plotten de stickers. |
Techniek | enquête |
Media | Stickers en voorbereide bevraging, stylo's |
Doelstelling | De leerlingen testen hun prototypes op de dijk en bevragen voorbijgangers |
Techniek | Mondelinge voorstelling |
Doelstelling | De leerlingen stellen het ontwerp mondeling voor. De bedoeling van de mondelinge voorstelling is dat de leerlingen stil staan bij het soort ontwerp dat ze hebben gemaakt. Door dit voor te stellen in een kringgesprek laten ze hun medeleerlingen weten om welke reden ze voor een bepaald ontwerp kozen. Laat de leerlingen bij het uitvoeren zeker zelf de handeling doen. Het is belangrijk dat ze voelen de touwtjes in eigen handen te hebben. |
Techniek | Enquête |
Doelstelling | Na een uitvoerig klasgesprek werd duidelijk dat ons project niet ten einde was. We hebben heel veel kunnen doen, maar zijn gestrand in de prototypefase. De bedoeling is dat we nu reflecteren en later ons prototype verder uitbouwen. Dit hebben we gedaan door, tijdens ons test fase op de dijk, mensen te bevragen. |