Techniek | Lotus Blossom - Vragenstorm |
Media | Template 'Lotus Blossom' + stiften en balpen |
Doelstelling | De leerlingen bepalen acht deelthema's en zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan de vragenstorm. Elke leerling vult de template in met een andere kleur. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Sticky dots |
Media | Ingevulde template 'Lotus Blossom' + sticky dots + balpen |
Doelstelling | De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeks- en ontwerpvragen geselecteerd. Heel belangrijk hierbij is dat de leerlingen goed weten wat het verschil is tussen ontwerp- en onderzoeksvragen. Voor deze techniek in gebruik te nemen, nam ik voldoende tijd om dit verschil uit te leggen. Onderzoeksvragen:"Waarom...?", "Wat is het effect...?", "Op welke manier...?", "Wat is het verband tussen...?" Ontwerpvragen: "Hoe kan je...?", "Wat als je...?", "Hoe kan...opgelost worden?", "Hoe kan ik ... verbeteren?". |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan techniek. |
Techniek | Boundary Examination |
Media | Template 'Boudary Examination' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen herformuleren de onderzoeks- of ontwerpvragen die ze gekozen hebben met de sticky dots. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdrage van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Job Force |
Media | Template 'Job Force' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken vanuit het perspectief van een bepaald personage een oplossing voor deze uitdaging. De personages zijn : een politieagent, een toerist, de burgemeester, een Oostendenaar, een kind en een gemeentewerker. In eerste instantie worden stereotypen bedacht voor elke personage. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De stereotypen worden na overleg voorgelegd aan de begeleidende leerkracht alvorens oplossingen worden bedacht. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'Conceptual Blending' + balpen + stiften |
Doelstelling | De leerlingen bedenken voor deze ontwerpvraag een aantal mogelijke oplossingen. Vervolgens worden de oplossingen twee aan twee at random gekoppeld en van deze combinaties worden schetsen gemaakt. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de vier schetsen van mogelijke combi-oplossingen. |
Techniek | NAF |
Media | Template 'NAF' + balpen + stiften |
Doelstelling | De leerlingen maken een selectie van het beste ontwerpidee aan de hand van de techniek NAF. Hierbij worden de verschillende deeloplossingen gescoord volgens volgende criteria : innoverend karakter (novelty), aantrekkelijkheid (attractiveness) en toepasbaarheid (feasibility). |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | 7E |
Media | Template '7E' + balpen |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen en ziet toe op een correcte implementatie van de 7E-aspecten in het ontwerpidee. |
Techniek | Schetsen |
Media | Tekenpapier en stiften |
Doelstelling | De leerlingen maken een vlugge schets van hun idee. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de schets om te gebruiken voor maquettebouw. |
Techniek | Plotten van lijnen op kartonnen maquette |
Media | Maquette + plotter |
Doelstelling | De leerlingen maken onder begeleiding een kartonnen maquette van de dijk met enkele gevels van handelszaken. Op deze maquette worden geplotte lijnen gekleefd. |
Techniek | Mondelinge presentatie |
Media | Maquette |
Doelstelling | De leerlingen stellen hun maquette voor aan de eerste schepen van Oostende. Hij geeft kritische commentaar. |
Evaluatievorm | De schepen is toeschouwer en tevens kritische vriend. Hij evalueert het tussenproduct en stelt de leerlingen kritische vragen. |
Techniek | Reflectievers lag in PowerPoint |
Media | Laptop |
Doelstelling | De leerlingen verwerken de commentaar van hun kritische vriend in functie van het optimaliseren van hun ontwerp. Dit doen ze aan de hand van een PowerPoint. |
Evaluatievorm | De leerkracht overloopt samen met de leerlingen deze PowerPoint en defineert samen met de leerlingen een nieuwe onderzoeksvraag. |