For Gulls Only

De Studio

Context

2de graad secundair onderwijs
projectgericht onderwijs
5 vrije projecturen per week
Begeleiding: Studenten STEM educatieve bachelor secundair onderwijs van Howest

Doelen

Formuleren van onderzoeks- en ontwerpvragen.
Bedenken van hypothesen en ontwerpideeën.
Maken van prototypes.
Presenteren van prototypes.
Optimaliseren van prototypes.

Startuitdaging

Veel van de leerlingen van de Studio wonen in Oostende en komen dus geregeld op de dijk. Vooral tijdens de zomer wordt er veel overlast ervaren van meeuwen. Doordat de toeristen bijvoorbeeld etensresten achterlaten, komen de meeuwen hierop af. Dit gebeurt veel op een nogal agressieve manier. Verder laten de meeuwen veel uitwerpselen achter. De leerlingen van de Studio gaan op zoek naar een oplossing voor dit probleem.

ONO bord


  • open
  • begrensd
  • gesloten


Stap per stap


swap_vert Begrensd
timer 25 min
people Klassikaal

Kiezen

Techniek Kahoot-quiz
Media Eigen gsm of computers + beamer + kahootquiz
Doelstelling De leerlingen selecteren een bepaald domein om verder mee aan de slag te gaan.
Er werd een puntensysteem bedacht onder volgende vorm (1= Niet akkoord … 5 = helemaal akkoord ).
Link quiz : https://create.kahoot.it/share/choose-your-future/c4fc43c1-bf43-4fca-a676-fa3e81349891
Evaluatievorm Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen aan het startevent op te halen en tevens een keuze te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats.
Feedback
Door een wereld die steeds meer en meer aan het digitaliseren is, zijn de leerlingen meteen getriggerd als het over technologie gaat. Door gebruik te maken van hun eigen gsm verlies je geen tijd en zijn ze meestal meteen geïnteresseerd. Door de puntentelling krijgen de leerlingen snel een indicatie over welk domein het dichtst bij hun interesses liggen. Als de leerlingen dicht bij elkaar zitten, dan kiezen ze vaak hetzelfde antwoord als die van hun vriend of vriendin. Zorg dus voor een spreiding binnen de groep. Ook hebben we gemerkt dat na de puntentelling evengoed leerlingen niet tevreden waren met het hen toegewezen domein. Een finale herverdeling was nodig om de leerlingen gemotiveerd te houden voor de rest van het traject.

Alternatieve aanpak: De leerlingen zouden een pitch kunnen geven over het domein dat zij het interessantste vinden. Via een inspirerende pitch moeten ze de andere groepen proberen te overtuigen om over te stappen van groep. Dit door een interessante, motiverende voorstelling, vooraan in de klas.

swap_vert Open
timer 15 min
people Klassikaal

Bedenken

Techniek Creativiteitstechniek
Media Verschillende gebruiksvoorwerpen.
Doelstelling De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Bijvoorbeeld een paperclip kan ook dienen als kapstok.
Evaluatievorm Individuele deelname.
Feedback
Door gebruik te maken van deze techniek worden de leerlingen even gefocust op een andere inhoud. Creativiteitstechnieken zorgen er ook voor dat leerlingen breder denken. Sommige leerlingen hebben dit echt nodig omdat ze vaak denken maar één soort idee te hebben.

Soms is het moeilijk voor de leerlingen om snel iets te bedenken. Zorg ervoor dat je als leerkracht zelf al enkele nieuwe functies hebt bedacht, zo kan je de leerlingen gemakkelijk inspireren en aan het werk zetten.

Alternatieve aanpak: Soort van lottery: Dromen maakt een bepaalde vorm van creativiteit los. Daardoor kan je met de leerlingen aan een tafel zitten en luidop dromen. “Wat zou je doen, binnen deze context, mocht je de lotto winnen”? Je zult merken dat leerlingen met de gekste ideeën naar buiten komen. En terwijl zijn ze bezig met na te denken over het domein zelf.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people Per 2 of 3

Bedenken

Techniek Lotus Blossom
Media Template 'Lotus Blossom' + stiften + balpen
Doelstelling De leerlingen formuleren voor deelthema’s zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpuitdagingen.
Evaluatievorm Individuele deelname aan groepsproces.
Feedback
In dit domein werd in de eerste fase geopteerd om te kiezen voor kernwoorden. Dit komt omdat we op deze manier heel snel, veel kernwoorden konden bemachtigen. Via deze kernwoorden kon het probleem bloot worden gelegd en werd ook de omvang van het probleem in kaart gebracht. Bijvoorbeeld de categorie ‘Meeuwen’ konden we opsplitsen in acht deelcategorieën : aantal – weer – stelen – geluid – uitwerpselen – afval – agressief – natuur.
De deelcategorie ‘geluid’ werd dan weer worden opgesplitst in : jongeren – broers en zussen – knal – jazz – stem – muziek – geluidsoverlast – festival.

Doordat de leerlingen heel veel verschillende kernwoorden hebben gevonden vertrekkende van het kernwoord “meeuwen”, is er na overleg beslist om de onderzoeks- en ontwerpuitdagingen te formuleren uitgaande van de eerste deelcategorieën en dus de techniek opnieuw toe te passen maar dan meer de focus te leggen op de onderzoeks- en ontwerpuitdagingen. Hieronder zie je de uitkomst van deze tweede fase

Afval : Hoe kun je afval op een natuurlijke manier afbreken/wegsmijten?

Geluid: Wat als je geluid gebruikt op meeuwen weg te jagen? Waarom maken meeuwen geluid?

Stelen: Hoe kunnen we ons eten beschermen tegen meeuwen? Waarom komen meeuwen op menselijk eten af?

Aantal: Wat als er minder/nog meer meeuwen waren? Hoe kunnen we de voortplanting van meeuwen tegengaan?

Kak: Bestaat er een manier om kak “op te vangen”? Hoe kun je ervoor zorgen dat de meeuwen op strand blijven?

Agressief: Wat als je wederzijdse agressiviteit gebruikt tegen meeuwen? Hoe kunnen we vriendelijker zijn tegen meeuwen?

Natuur: Wat als er geen meeuwen meer waren? Hoe kun je hun natuurlijke habitat verplaatsen? Op welke manier dragen meeuwen bij tot de natuur?

Weer: Waarom vertonen meeuwen bepaald gedrag bij verschillende weersomstandigheden?

Door de visuele representatie van ideeën en de gestructureerde werking worden de leerlingen gestimuleerd om snel en verder na te denken dan dat ze gewoon zijn. Op een korte periode kunnen zo veel nieuwe ideeën worden gegenereerd. Vaak stoppen de leerlingen snel met ‘out of the box’ te denken. Een sterke begeleiding is nodig onder de vorm van een leerkracht die op voorhand al heeft nagedacht over verschillende ideeën. Op die manier kan de leerkracht de leerlingen sneller sturen om verder te denken.


Alternatieve techniek: 6 senses. Voor het domein ‘De meeuwen’ zou de techniek 6 senses zeker van pas komen. De overlast van de meeuwen heeft invloed op de zintuigen. Via deze techniek bedenken we ideeën die geïnspireerd zijn op de zintuigen. Meeuwen kunnen overlast bezorgen door te veel lawaai te maken (horen), hun uitwerpselen kunnen stinken (smaken),… Via deze techniek worden oplossingen bedacht voor bovenstaande problemen.

swap_vert Begrensd
timer 10 min
people Per domeingroepje

Kiezen

Techniek Vraaggesprek
Media Stiften
Doelstelling De leerlingen selecteren in onderling overleg een bruikbare onderzoeks- en ontwerpuitdaging.
Evaluatievorm Individuele deelname aan het vraaggesprek.
Feedback
In kleine groepen is het gemakkelijk om in onderling overleg snel tot een keuze te komen.
Beter om toch wat dieper in te gaan op de haalbaarheid van de vragen. Een werkvorm gebruiken die dus de verschillende vragen afweegt ten opzichte van bepaalde criteria zoals decide matrix.

swap_vert Begrensd

Ontwerpuitdaging

Feedback
"Hoe kunnen we meeuwen op het strand houden? " en "Hoe kunnen we meeuwen uit de stad houden?"

swap_vert Begrensd
timer 60 min
people Individueel of in groepjes van 3/4

Bedenken

Techniek Conceputal Blending
Media Template 'Conceputual Blending' + potloden
Doelstelling De leerlingen bedenken ideeën uitgaande van hun geselecteerde ontwerpuitdagingen. De leerlingen schrijven eerst een kernwoord op van hun ontwerpuitdaging. Daarna denken ze na over woorden (concepten) die geassocieerd worden met het kernwoord. Vervolgens worden telkens twee concepten gecombineerd in tekeningen die mogelijke oplossingen voor de ontwerpuitdagingen voorstellen.
Evaluatievorm Individuele deelname, maar ook groepsdeelname. Tijdens deze werkvorm kan de leerkracht zowel individueel gaan evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren. De bedoeling is dat ze eerst een individueel ontwerp maken, maar door samen te werken met de groep tot een beter geheel komen.
Feedback
Krachtige tool omdat enerzijds zowel schrijf- als tekenvaardigheden aan bod komen en anderzijds omdat telkens mogelijke oplossingen ontstaan uit de combinatie van twee concepten.
Duidelijke instructie geven want meerdere tussenstappen.

Alternatieve aanpak: Paint: de meeste leerlingen kunnen al heel goed overweg met het computerprogramma 'paint'. Ze kunnen hier in tekenen, foto's plakken en knippen,... . Dit kan heel handig zijn zijn voor leerlingen die niet goed kunnen schetsen, maar toch een idee hebben welk ontwerp ze willen.
Eventueel kan ook: morphological analysis II en III.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people Per 2/3 per groep

Definiëren

Techniek 5W1H
Media Template '5W1H' + stiften + balpen
Doelstelling De leerlingen specifiëren hun challenge volgens een aantal criteria.
Evaluatievorm Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Door op zoek te gaan naar de 5W’s en een H (wie, wat, waarom wanneer, waar) en hoe ze de challenge kunnen realiseren krijgen de leerlingen meteen Een brede maar toch gerichte blik op hun challenge. Veel vragen worden meteen beantwoord en ze kunnen meteen gericht beginnen zoeken naar antwoorden.

Voordat deze techniek in de klas gebruikt wordt, is het van belang om deze zelf, op voorhand eens uit te testen. De leerlingen hebben moeite om zelfstandig een antwoord te zoeken op alle vragen. Ze moeten een richting krijgen en daarop verder bouwen.

Alternatieve aanpak: Boundary Examination. Dit is een goede techniek om een probleem te definiëren. Laat toe om bepaalde vragen en zinnen beter te verwoorden.

swap_vert Open
timer 60 min
people Per 2/3 per groep

Presenteren

Techniek Pitch met daarna tafelsessie voor feedback
Media Protoypes op papier
Doelstelling De leerlingen presenteren hun ideeën aan een kritisch publiek. De leerlingen stellen hun drie ideeën voor in het stadhuis van Oostende aan hun “kritische vrienden” en nemen de feedback mee naar school voor het vervolg van het project.
Evaluatievorm De leerkrachten en de andere deelnemers aanhoren de pitch. De kritische vrienden dagen de leerlingen uit met vragen en geven zinvolle feedback.
Feedback
Perfect om feedback te krijgen van hun leerlingen. En om extra informatie te krijgen.
De leerlingen hebben soms moeite om te spreken voor grote groep. Zorg dus dat ze zich hierop goed kunnen voorbereiden.
De kritische vrienden waren enthousiast over hoeveel informatie de leerlingen al hadden verzameld over de meeuwen. Ze stelden daarom de vraag of niet beter alle ideeën gebundeld konden worden in een informatieplatform. Een platform waarop mensen vrij kunnen reageren. Op deze manier kunnen andere mensen meedenken om oplossingen te bedenken. Ze stelden ons voor om een soort van stakeholder-mapping op te stellen, zodanig dat we contact zouden kunnen leggen met echte professionals.

swap_vert Begrensd
timer 30 min
people Individueel of per 2

Definiëren

Techniek Stakeholder Mapping
Media Template 'Stakeholder Mapping' + balpen + laptop
Doelstelling De leerlingen brengen alle betrokken partijen in beeld. Op die manier kan je een overzicht krijgen van de personen die belang hebben bij de uitdaging.
Evaluatievorm Individuele deelname aan de opdracht.
Feedback
Door deze tool te gebruiken, beseffen de leerlingen dat het serieus wordt. Ze zien in dat er ook mensen buiten de school belang hebben bij deze challenge en ervaren hulp van deze externen. Soms een moeilijk begin. De leerlingen weten soms niet goed wie hen precies kan helpen. Zorg voor een goede begeleiding door middel van een intakegesprek (vb. Wat kunnen burgemeesters doen? Wat kunnen schepenen doen?).
Na het toepassen van deze techniek zijn onderstaande interessante stakeholders geselecteerd:

- Nicolas Morter (Bioloog uit Noorwegen, gespecialiseerd in algemene vogelkennis)

- Morten Helberg (Bioloog universiteit van Oslo)

- Natuurpark (Mechelen en torhout)

- Koen van Muylen (woordvoerder instituut voor natuur- en bosonderzoek

Vragen die werden gesteld:

- Waarom denkt u dat meeuwen naar de stad komen?

- Wat vindt u van ons idee?

- Weet u of er bepaalde geuren of geluiden bestaan waarop meeuwen afkomen?

- Is er een mogelijkheid om zelf broedplaatsen voor meeuwen te voorzien? En zouden ze daar naartoe komen?

swap_vert Begrensd

Idee

Feedback
Nadat we alle stakeholders hadden opgebeld bundelden we alle informatie. Na lang overleg kwamen we tot de beslissing om een website te maken. Deze draagt de naam : “For Gulls Only” (alleen voor meeuwen)

swap_vert Begrensd
timer 8 - 12 uur
people per 2/3

Maken

Techniek Website via WordPress
Media laptop
Doelstelling De leerlingen maken onder begeleiding een website.
Evaluatievorm Individuele deelname aan de opdracht.
Feedback
Doordat de leerlingen heel veel informatie te weten zijn gekomen, die niet zomaar voor het grijpen ligt op het internet is het voor hun erg leuk om hier iets mee te doen. Ze leren omgaan met nieuwe ICT-skills wat het STEAM-principe alleen maar ten goede komt. Ze verkennen een nieuwe terrein en krijgen een product dat tastbaar is. Om een website te bouwen is iemand nodig met de nodige knowhow. Begeleiding is nodig, ook voor de juiste verwoording op de website zelf.
De link van de website : https://forgullsonly.wordpress.com

swap_vert Begrensd
timer onbeperkt

Reflecteren

Techniek Website via WordPress
Media Laptop
Doelstelling De leerlingen krijgen reflectie en feedback via het ‘contacteer ons’ tabblad op WordPress.
Evaluatievorm Individuele deelname aan de opdracht.
Feedback
Een website is super interessant om reflectie en feedback op te krijgen. Nadat de gebruiker de informatie heeft gelezen, is hij maar een muisklik verwijderd voor het geven van feedback. Ook nieuwe ideeën kunnen gemakkelijk worden doorgegeven aan de maker. De website moet in de kijker komen te staan, anders is de kwantiteit van de feedback gering. Ook kunnen veel reacties binnenkomen die niet relevant zijn of weinig waarheid bevatten. Het is moeilijk om dit te controleren.