Techniek | Kahoot-quiz |
Media | Eigen gsm of computers + beamer + kahootquiz |
Doelstelling | De leerlingen selecteren een bepaald domein om verder mee aan de slag te gaan. Er werd een puntensysteem bedacht onder volgende vorm (1= Niet akkoord … 5 = helemaal akkoord ). Link quiz : https://create.kahoot.it/share/choose-your-future/c4fc43c1-bf43-4fca-a676-fa3e81349891 |
Evaluatievorm | Individuele deelname. Deze actie is bedoeld om herinneringen aan het startevent op te halen en tevens een keuze te maken. Formatieve beoordeling is hier op zijn plaats. |
Techniek | Creativiteitstechniek |
Media | Verschillende gebruiksvoorwerpen. |
Doelstelling | De leerlingen bedenken een nieuwe functie voor een bepaald voorwerp. Bijvoorbeeld een paperclip kan ook dienen als kapstok. |
Evaluatievorm | Individuele deelname. |
Techniek | Mindmap |
Media | Template 'Mindmap' + stiften + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken onderzoeks- en ontwerpuitdagingen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Vraaggesprek |
Media | Stiften |
Doelstelling | De leerlingen selecteren in onderling overleg bruikbare onderzoeks- en ontwerpuidagingen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan vraaggesprek. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'Conceptual Blending' + potloden |
Doelstelling | De leerlingen bedenken ideeën uitgaande van hun geselecteerde ontwerpuitdaging. De leerlingen schrijven eerst een kernwoord op van hun ontwerpuitdaging. Daarna denken ze na over woorden (concepten) die geassocieerd worden met het kernwoord. Vervolgens worden telkens twee concepten gecombineerd in tekeningen die mogelijke oplossingen voor de ontwerpuitdagingen voorstellen. |
Evaluatievorm | Individuele deelname, maar ook groepsdeelname. Tijdens deze werkvorm kan de leerkracht zowel individueel gaan evalueren, als kijken hoe bepaalde leerlingen in groep fungeren. De bedoeling is dat ze eerst een individueel ontwerp maken, maar door samen te werken met de groep tot een beter geheel komen. |
Techniek | Pitch met daarna tafelsessie voor feedback |
Media | Protoypes op papier |
Doelstelling | De leerlingen presenteren hun ideeën aan een kritisch publiek. De leerlingen stellen hun drie ideeën voor in het stadhuis van Oostende aan hun “kritische vrienden” en nemen de feedback mee naar school voor het vervolg van het project. |
Evaluatievorm | De leerkrachten en de andere deelnemers aanhoren de pitch. De kritische vrienden dagen de leerlingen uit met vragen en geven zinvolle feedback. |
Techniek | 7E- design |
Media | Template '7E - design' + stiften + balpen |
Doelstelling | De leerlingen bedenken manieren om statiegeld op drankverpakkingen in te voeren aan de hand van het 7 E-model (Experience, Engage, Enthuse, Encourage, Enable, Exemplify en Enlighten). Het 7 E model (http://7e-model.be/) laat toe om na te denken over gedragsverandering (nudging). Als er voldaan is aan deze zeven criteria dan is gedragsverandering mogelijk. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | 5W1H |
Media | Template '5W1H' + stiften + balpen |
Doelstelling | De leerlingen specifiëren hun challenge volgens een aantal criteria. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Stakeholder mapping |
Media | Template 'Stakeholder mapping' |
Doelstelling | De leerlingen brengen alle betrokken partijen van de challenge in beeld. Op die manier kan je een overzicht krijgen van de personen die belang hebben bij de uitdaging. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan het project. |
Techniek | Info-opdracht |
Media | laptops |
Doelstelling | De leerlingen vergelijken de voor- en de nadelen van het statiegeldsysteem op drankverpakkingen. |
Evaluatievorm | De leerlingen worden geëvalueerd op hun individuele prestaties volgens de afgesproken rolverdeling. |
Techniek | Benchmarking |
Media | laptops |
Doelstelling | De leerlingen onderzoeken gelijkaardige systemen in het buitenland. |
Evaluatievorm | De leerlingen worden geëvalueerd op hun individuele prestaties volgens de afgesproken rolverdeling. |
Techniek | Stop motion video |
Media | stop motion app + scherm + laptops + tekengerief |
Doelstelling | De leerlingen maken een stop motion video over het statiegeldsysteem. Ze halen op een visuele manier de argumenten pro recyclage (cfr. Fost Plus) onderuit. De video is een soort van “parodie” hierop. |
Evaluatievorm | De leerlingen worden geëvalueerd op hun individuele prestaties volgens de afgesproken rolverdeling. |