Slimme vuilnisbak

De Studio

Context

2de graad secundair onderwijs
projectgericht onderwijs
5/6 lesuren per week
Student: Studenten STEM educatieve bachelor secundair onderwijs HOWEST

Doelen

Formuleren van onderzoeks- en ontwerpvragen.
Bedenken van hypothesen en ontwerpideeën.
Maken van prototypes.
Presenteren van prototypes.

Startuitdaging

De dijk in Oostende is druk in de zomer met als gevolg dat fietsers, go-carts, wandelaars... ordeloos door elkaar bewegen. Bovendien is er in die periode een toename van afval. Hoe kunnen we dit aanpakken?

ONO bord


  • open
  • begrensd
  • gesloten


Stap per stap


swap_vert Begrensd
timer 30 min
people per 2 / 3

Bedenken

Techniek Lotus Blossom. Vragenstorm
Media Template 'Lotus Blossom'+ stiften
Doelstelling Er worden acht deelthema's bepaald en zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen geformuleerd.
Evaluatievorm Individuele deelname aan vragenstorm. Elke leerling vult de sheet met een andere kleur in. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Postitief is de gerichte vraagstelling. Er is echter wel een sterke begeleiding nodig. Idealiter hou je als leerkracht ook een aantal thema's achter de hand.

Alternatieve aanpak: post-it methode: de leerlingen bedenken bij het thema binnen de vijf minuten individueel zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen.

swap_vert Begrensd
timer 15 min
people per 2 / 3

Kiezen

Techniek Sticky dots
Media Sticky dots
Doelstelling De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeksvragen en twee ontwerpvragen geselecteerd.
Evaluatievorm Individuele deelname aan techniek. Elke leerling kleeft vier stickers.
Feedback
Leuke en laagdrempelige techniek. Zorg ervoor dat alle leerlingen tegelijkertijd de stickers kleven, zodat ze elkaar niet beïnvloeden. Hierbij zijn goede instructies nodig.

Alternatieve aanpak: Onderwijsleergesprek waarbij per groep of klassikaal de beste vragen geselecteerd worden.

swap_vert Begrensd

Onderzoeksvraag / Ontwerpvraag

Feedback
"Hoe kunnen we via een iot oplossing de mensen beter groeperen op de dijk en tevens de dijk proper houden?", "Is er een verband tussen de beach bars en de vervuiling op het strand en op de dijk?", "Hoe kan je het volk op de dijk beter verspreiden?".

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people per 2 / 3

Bedenken

Techniek Conceptual Blending
Media Template 'Conceputal Blending'+ stiften
Doelstelling Gekozen onderzoeksvraag: "Hoe kunnen we via een iot oplossing de mensen beter groeperen op de dijk en tevens de dijk proper houden?". De leerlingen bedenken voor deze ontwerpvraag een aantal mogelijke oplossingen. Vervolgens worden de oplossingen twee aan twee at random gekoppeld en van deze combinaties worden schetsen gemaakt.
Evaluatievorm Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de vier schetsen van mogelijke combi-oplossingen.
Feedback
Krachtige techniek omdat enerzijds zowel schrijf- als tekenvaardigheden aan bod komen en anderzijds omdat telkens mogelijke oplossingen ontstaan uit de combinatie van twee concepten. Duidelijke instructies zijn belangrijk, want er zijn meerdere tussenstappen.

Alternatieve aanpak: paint: De meeste leerlingen kunnen al heel goed overweg met het computer-programma ‘Paint’. Ze kunnen hier in tekenen, foto’s plakken en knippen,… Dit kan heel handig zijn voor leerlingen die niet goed kunnen schetsen, maar toch een idee hebben welk ontwerp ze willen. of Morphological analysis II en III.

swap_vert Begrensd

Idee

Feedback
Er was een vrij snelle consensus over het idee om een wifi-vuilnisbak te ontwerpen. Als je de vuilnis in de vuilnisbak gooit, word je een tijdje met extra wifi beloond. Via het netwerk en een app krijgen andere mensen een beeld van hoe mensen gegroepeerd zijn op de dijk. Bovendien blijft de dijk proper. Iedere keer vuilnis erin gegooid wordt, krijg je dezelfde beloning.

swap_vert Open
timer 60 min
people per 2 / 3

Presenteren

Techniek Pitch met daarna tafelsessie voor feedback.
Media Prototype op papier.
Doelstelling De leerlingen gaan met een schets van hun idee naar het stadhuis van Oostende voor hun "kritische vrienden", dit ontwerpidee voorstellen en nemen de feedback mee nar school voor het vervolg van het project.
Evaluatievorm Toepassen van een voorbereide pitch. Creëren van antwoorden op vragen van kritische vrienden.

swap_vert Begrensd
timer 30 min
people per 2 / 3

Informeren

Techniek Stakeholder mapping
Media Template 'Stakeholder mapping' + balpen
Doelstelling De leerlingen maken een lijst van alle mogelijke stakeholders binnen dit project en selecteren er een aantal die ze zullen contacteren.
Evaluatievorm De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Door deze techniek te gebruiken, beseffen de leerlingen dat het serieus wordt. Ze zien in dat er ook mensen buiten de school belang hebben bij deze challenge en ervaren de hulp van die externen. De leerlingen weten soms niet goed wie hen nu wel kan helpen en wie niet. Zorg daarom voor een goede begeleiding door middel van een intakegesprek. Wat kunnen burgemeesters doen? Wat kunnen schepenen doen?...

Alternatieve aanpak: De leerlingen kunnen met behulp van het internet experts en partners opzoeken.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people per 2 / 3

Definiëren

Techniek Project sheet
Media Template 'Project sheet' + balpen
Doelstelling De leerlingen stellen een project sheet op van het project met oa de deelnemers, belemmeringen, concrete output en een tijdslijn van alle zaken die nog moeten gebeuren binnen dit project.
Evaluatievorm De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Concrete en visuele weergave van het project. Er is wel een sterke begeleiding nodig voor deze leeftijdsgroep.

Alternatieve aanpak: Planningstool trello (https://trello.com/) Hieraan kan de techniek van scrumming gekoppeld worden.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people per 2 / 3

Informeren

Techniek Pinterest en andere kanalen
Media Laptop of tablet
Doelstelling De leerlingen onderzoeken of er gelijkaardige projecten wereldwijd bestaan.
Evaluatievorm De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Laagdrempelige en vertrouwde techniek. Goede begeleiding en afspraak over rolverdeling nodig.

Alternatieve aanpak: google images.

swap_vert Begrensd
timer 40 min
people per 2 / 3

Testen

Techniek Enquête in Googleform
Media Laptop of tablet
Doelstelling De leerlingen hebben voor hun medeleerlingen in de school een vragenlijst opgesteld om na te gaan of hun ontwerpidee een goed idee is.
Evaluatievorm De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Vertrouwde techniek voor deze leerlingen want de school past deze techniek regelmatig toe. Goede begeleiding en afspraak over rolverdeling nodig.

Alternatieve aanpak: Bevraging mondeling doen met vragenlijst op papier.

swap_vert Begrensd
timer 20 min
people per 2 / 3

Concluderen

Techniek Enquête in Googleform
Media Laptop of tablet
Doelstelling De leerlingen bekijken de output van de Googleform.
Evaluatievorm De leerkracht analyseert samen met de leerlingen de output van de enquête en controleert op die manier de individuele bijdragen.
Feedback
Vertrouwde techniek voor deze leerlingen want de school past deze techniek regelmatig toe. Leerlingen vinden dit aspect soms vervelend. Zorg voor een goede begeleiding.

Alternatieve aanpak: Analyse van papieren vragenlijst door middel van turven.

swap_vert Gesloten
timer 30 min
people per 2 / 3

Maken

Techniek Schetsen van de wifi-vuilnisbak.
Media Tekenpapier en potlood.
Doelstelling De leerlingen maken verschillende schetsen op papier van hoe de wifi-vuilnisbak kan werken.
Evaluatievorm De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen.
Feedback
Concrete en vertrouwde werkvorm. De leerlingen in deze school worden in andere vakken ook aangemoedigd om veel te schetsen. Sommige leerlingen zijn heel snel klaar met tekenen. Voorzie extra instructies of differentieer van bij de start door leerlingen verschillende onderdelen te laten schetsen van het prototype. die verschillende onderdelen worden achteraf samengevoegd tot een geheel.

Alternatieve aanpak: Programma’s zoals Sketchup (https://www.sketchup.com/) gebruiken.

swap_vert Gesloten
timer 60 min
people per 2 / 3

Maken

Techniek Workshop programmeren met Sam Labs.
Media Laptop + Sam Labs
Doelstelling De leerlingen programmeren onder begeleiding een prototype van de wifi-vuilnisbak.
Evaluatievorm Toepassen van criteria uit ontwerpidee in ontwerp van prototype. Creëren van een algoritme onder begeleiding.

swap_vert Gesloten

Maken

Techniek Workshop programmeren met Sam Labs.
Doelstelling Op basis van de input van de leerlingen maken de docenten en de studenten Industrieel Productontwerpen een werkend prototype.
Evaluatievorm De leerkracht begeleidt de leerlingen zelf tijdens deze workshop en controleert zo de individuele bijdragen.
Feedback
Groot enthousiasme bij de leerlingen. Niet iedereen kan tezelfdertijd bezig zijn met deze set van Samlabs. Zorg voor voldoende sets of geef een deel van de klas een andere opdracht.

Alternatieve aanpak: Lego Mindstorms of Arduino.

swap_vert Begrensd

Prototype

Feedback
Wifi-vuilnisbak

swap_vert Begrensd

Presenteren

Feedback
Op het slotevent wordt deze vuilnisbak gepresenteerd aan de stakeholders, ouders en pers.