Techniek | Lotus Blossom. Vragenstorm |
Media | Template 'Lotus Blossom'+ stiften |
Doelstelling | Er worden acht deelthema's bepaald en zoveel mogelijk onderzoeks- en ontwerpvragen geformuleerd. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan vragenstorm. Elke leerling vult de sheet met een andere kleur in. De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Sticky dots |
Media | Sticky dots |
Doelstelling | De leerlingen kiezen per groep na het analyseren van alle vragen elk twee onderzoeks- en ontwerpvragen. Er worden in totaal twee onderzoeksvragen en twee ontwerpvragen geselecteerd. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan techniek. Elke leerling kleeft vier stickers. |
Techniek | Conceptual Blending |
Media | Template 'Conceputal Blending'+ stiften |
Doelstelling | Gekozen onderzoeksvraag: "Hoe kunnen we via een iot oplossing de mensen beter groeperen op de dijk en tevens de dijk proper houden?". De leerlingen bedenken voor deze ontwerpvraag een aantal mogelijke oplossingen. Vervolgens worden de oplossingen twee aan twee at random gekoppeld en van deze combinaties worden schetsen gemaakt. |
Evaluatievorm | Individuele deelname aan groepsproces. De leerkracht controleert de vier schetsen van mogelijke combi-oplossingen. |
Techniek | Pitch met daarna tafelsessie voor feedback. |
Media | Prototype op papier. |
Doelstelling | De leerlingen gaan met een schets van hun idee naar het stadhuis van Oostende voor hun "kritische vrienden", dit ontwerpidee voorstellen en nemen de feedback mee nar school voor het vervolg van het project. |
Evaluatievorm | Toepassen van een voorbereide pitch. Creëren van antwoorden op vragen van kritische vrienden. |
Techniek | Stakeholder mapping |
Media | Template 'Stakeholder mapping' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen maken een lijst van alle mogelijke stakeholders binnen dit project en selecteren er een aantal die ze zullen contacteren. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Project sheet |
Media | Template 'Project sheet' + balpen |
Doelstelling | De leerlingen stellen een project sheet op van het project met oa de deelnemers, belemmeringen, concrete output en een tijdslijn van alle zaken die nog moeten gebeuren binnen dit project. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Pinterest en andere kanalen |
Media | Laptop of tablet |
Doelstelling | De leerlingen onderzoeken of er gelijkaardige projecten wereldwijd bestaan. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Enquête in Googleform |
Media | Laptop of tablet |
Doelstelling | De leerlingen hebben voor hun medeleerlingen in de school een vragenlijst opgesteld om na te gaan of hun ontwerpidee een goed idee is. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Enquête in Googleform |
Media | Laptop of tablet |
Doelstelling | De leerlingen bekijken de output van de Googleform. |
Evaluatievorm | De leerkracht analyseert samen met de leerlingen de output van de enquête en controleert op die manier de individuele bijdragen. |
Techniek | Schetsen van de wifi-vuilnisbak. |
Media | Tekenpapier en potlood. |
Doelstelling | De leerlingen maken verschillende schetsen op papier van hoe de wifi-vuilnisbak kan werken. |
Evaluatievorm | De leerkracht controleert de bijdragen van de verschillende leerlingen door rond te lopen. |
Techniek | Workshop programmeren met Sam Labs. |
Media | Laptop + Sam Labs |
Doelstelling | De leerlingen programmeren onder begeleiding een prototype van de wifi-vuilnisbak. |
Evaluatievorm | Toepassen van criteria uit ontwerpidee in ontwerp van prototype. Creëren van een algoritme onder begeleiding. |
Techniek | Workshop programmeren met Sam Labs. |
Doelstelling | Op basis van de input van de leerlingen maken de docenten en de studenten Industrieel Productontwerpen een werkend prototype. |
Evaluatievorm | De leerkracht begeleidt de leerlingen zelf tijdens deze workshop en controleert zo de individuele bijdragen. |